Om Nyborg Friskole

VORES SKOLE

Nyborg Friskole er en fri grundskole med de rettigheder og forpligtelser, det indebærer.

For elever, forældre og medarbejdere betyder det:

  • En fælles vilje til at påtage sig ansvaret for at skabe den bedst mulige skole for alle
  • En fælles stræben efter frihed, ligeværd og demokratisk adfærd i det forpligtende fællesskab, der udgør Nyborg Friskole

 

Nyborg Friskole har ca. 320 elever i 0.-10. klasse. Vi har i gennemsnit ca. 23 elever pr. klasse.
Desuden har vi en førskole-børnehave, hvor børnene begynder året før skolestart.

FAGLIGHED, KREATIVITET OG DANNELSE

Nyborg Friskole blev grundlagt i 1996. Vi er en udviklingsorienteret, moderne og dynamisk friskole, der står på skuldrene af en lang dansk friskoletradition. Nyborg Friskole er karakteriseret ved:

  • Fokus på faglighed, kreativitet og moderne dannelse
  • At vi prioriterer tolærerordning
  • Et forpligtende socialt fællesskab

Den høje faglighed og kreative tilgang gennemsyrer alle aktiviteter. Vores lærere er ambitiøse på elevernes vegne, og de voksnes lyst til samvær med elever er kendetegnende for skolen. Vi tilstræber, at lærerne underviser i få fag, som de brænder for og er rigtig dygtige til. Undervisningens faglige niveau – og dermed elevernes gennemsnitlige resultat ved afgangseksamen – vidner om dette.

UNDERVISNING I ØJENHØJDE

Friskoler har hver sin profil. Hos os handler det om at forene en kreativ tilgang med solid faglighed og menneskelige egenskaber. Vi har en engageret lærerstab, der brænder for og har klare mål for undervisningen.

Hos os foregår undervisningen dér, hvor barnet befinder sig udviklingsmæssigt. Vi ser på, hvad det enkelte barn har brug for. Det handler om børnene, og det handler om at kvalificere dem til resten af livet.

Vi er meget opmærksomme på ikke at tabe nogen undervejs og evaluerer løbende på klassens og den enkelte elevs udvikling. Vi har fokus på de elever, der har svært ved at følge med.

IT PÅ TAVLEN

Vi bruger IT i undervisningen, hvor det giver mening og styrker elevernes fremtidige virke. På Nyborg Friskole har vi iPad´s til indskolingens elever og bærbare computere til 3. og 4. klasse. Fra 5. klasse skal eleverne medbringe egen computer.

 

WE SPEAK ENGLISH – I BØRNEHAVEKLASSEN

På Nyborg Friskole begynder engelskundervisningen allerede i børnehaveklassen. Ikke for at terpe, men for at give børnene appetit på den store verden, der åbner sig fra første dag i skolen.

 

DYGTIGE SPECIALUNDERVISNINGSLÆRERE

Nyborg Friskole har to AUT-huse med et særligt undervisningstilbud og er af Undervisningsministeriet certificeret som profilskole for specialundervisning. Vi har stor ekspertise på området, hvilket er til gavn for alle klasser.

TRIVSEL – OM AT HØRE HJEMME

Nyborg Friskole er opdelt i afdelinger – også fysisk – så eleverne ved, hvor de “hører hjemme” i hverdagen. Det er vigtigt for os, at eleverne udvikler social bevidsthed og lærer at begå sig godt i fællesskabet. Vi har stor fokus på den enkelte elevs behov, uanset niveau.

Vi forventer af eleverne, at de vil lære og udvikle sig. Og vi forventer, at forældrene samarbejder med skolen om at skabe trivsel og udvikling hos den enkelte elev – både individuelt og som en del af fællesskabet.

 

ORDENSREGLER?

Vores adfærdskodeks siger, at vi opfører os ordentligt og med respekt for både kammerater, personale og bygninger. Det er vigtigt, at såvel elever som ansatte respekterer undervisningen og mødetider. Når man arbejder med børn, kan der opstå uønskede situationer, og så griber de voksne ind, tager ansvar og optræder som forbilleder. Hvis vi skønner et behov, vil vi involvere forældrene i løsningen af trivsels- og adfærdsproblematikker.

Værdigrundlag for Nyborg Friskole 

Nyborg Friskole har i 2023 udformet et nyt værdigrundlag på baggrund af en grundig visionsproces. Her er værdigrundlaget i kort form:

Nyborg Friskole er en kreativ og ambitiøs skole, inspireret af den danske friskoletradition. Her er børnene det vigtigste, og vi vægter fællesskabet højt med plads til den enkelte. Vi prioriterer en kreativ tilgang til læring med tid til fordybelse. Med faglig og kulturel dannelse styrker vi nysgerrigheden på livet omkring os. 

Nyborg Friskole har tre overordnede værdier: Fællesskab, Tid og Moderne dannelse.

Fællesskab: På Nyborg Friskole mødes børn, forældre og ansatte i et vigtigt fællesskab, der er garant for tryghed blandt store og små. Vores børne- og læringssyn betyder, at vi arbejder i et spændingsfelt mellem individ og den store gruppe, hvori vi drager omsorg for hinanden, skolens bygninger og udstyr.  Vi mener, at fællesskabet udvisker forskelle og styrker forståelse og respekt for forskellighed og samtidig understøtter de overgange, vi naturligt oplever i løbet af et skoleliv.

Tid: På Nyborg Friskole er tid en dyrebar ressource, som vi skal værne om. Det betyder, at vi vælger både til og fra. Vi er bevidste om, at det kræver tid at opbygge relationer, så sociale aktiviteter i hverdagen fungerer. Vi ved, at læring behøver tid, både til planlægning, engagement og fordybelse. Derfor arbejder vi med fleksible rammer og rum for at gøre tingene ordentligt. Det er et mål for os, at vi alle tænker os om, hvilket indimellem betyder, at vi må sætte tempoet ned. 

Moderne dannelse: På Nyborg Friskole vil vi danne og uddanne vores elever til åbne, nysgerrige og livsduelige unge mennesker. Det betyder, at det fysiske sam- og nærvær i hverdagen er fundamentet og udgangspunktet for skolens dannelsessyn. I mødet med andre mennesker lærer vi at afstemme forventninger for at erkende, at individet bliver til i fællesskab. Vi tror på, at livet i en foranderlig verden kræver visdom og erfaring for at udvikle ressourcer hos eleverne til selv at handle i respekt for og med andre. Det er vores holdning, at elever, skole og forældre skal samarbejde konstruktivt og positivt for at sikre og bidrage til en god skole. 

Læs hele værdigrundlaget (pdf)

Læs om vores til- og ombygningsplaner, som udspringer af vores visionsproces og værdigrundlaget.

Nyborg Friskoles historie

Her er et kort uddrag af historien om Nyborg Friskoles første år. Du kan læse hele fortællingen i vores jubilæumsskrift


1996-2008: Kaotisk start båret af stærk pionerånd

Nyborg Friskoles historie begynder i foråret 1996. I april lukker den katolske skole Stella Maris, og allerede i maj opretter en forældregruppe den nye friskole med Bent Gangelhof som skoleleder. Han kommer fra en stilling som lærer på Borgerskovskolen og har kun sommerferien til at etablere en ny skole. Det bliver en kaotisk start med 82 elever i fem samlæste klasser fra 0. til 10 klasse på en nedslidt skole, hvor der hverken er administration eller pedel og næsten ingen undervisningsmaterialer.

Men pionerånden er stærk, og allerede året efter vokser elevtallet til 114, mens fem nye lærere bliver ansat midt i et byggerod af tilbygning, ombygning og opkøb af nabovillaer. I 1997 bliver udskolingen udvidet med 200 kvadratmeter. I 1988 køber skolen den nuværende indskolingsbygning "Poulsminde". Og i 2001 bliver de to villaer "Tama" og "Hebor" købt og indrettet til AUT (Andet Undervisnings Tilbud for elever i 6.-11. klasse med behov for specialpædagogisk bistand). Samtidig barsler skolen med byggeplaner til skolens nye samlings- og idrætssal, som dog først bliver opført i 2004 efter en revision af lokalplanen.

Der er med andre ord fuldt tryk på udvidelsen af skolen, og eleverne strømmer til. I midten af det hele står et engageret makkerpar i form af iværksætteren Bent Gangelhof og hans viceskoleleder, systematikeren Marianne Rasmussen, som blandt andet opbygger et virkelig stærkt system omkring skolens AUT og specialundervisningen i de øvrige klasser. Skolen bliver hurtigt kendt for sin høje faglighed - også i AUT - og har et udviklingsfokus, hvor lærerne har stor frihed til at prøve nye ting af. For eksempel er Nyborg Friskole blandt de første, der tilbyder engelskundervisning i 0. klasse og har dramaundervisning på højt niveau med en stor teaterforestilling hvert andet år.

 

2009-18: Faglighed på mange planer

I de følgende år fortsætter skolen med at udvikle, modernisere og udvide både elevtal og bygningsmasse. I 2012 bliver børnehaven ”Mariahøjen” købt og omdannet til en slags førskole, hvor friskolens kommende 0. klasse kan starte i trygge rammer med god tid til at skabe et godt klassefællesskab.

I 2015 tager Nyborg Friskole som den første frie skole i landet imod asylbørn fra det borgerkrigshærgede Syrien, og samme år bliver skolen fremhævet for at være en af de fem bedste skoler i landet til at løfte elevernes faglige niveau. Samtidig fortsætter skolens knopskydning ufortrødent med erhvervelsen af villaen "Ly" (skolens kontor) og købet af den katolske kirke ”Stella Maris” og det tilhørende menighedshus. Med 370 elever er der efterhånden stort pres på faciliteterne, og der mangler både faglokaler og grupperum. Alligevel er der ingen tvivl i lærergruppen, da skolen får mulighed for at overtage og flytte til den lokale handelsskole - der lyder et rungende "nej tak". For måske ville det være praktisk, men det er som om, at pædagogikken afspejler sig i skolens lidt skæve bygninger. Her er både charme, sjæl og ånd.


2019-23: Turbulens og ny fremdrift

I slutningen af årtiet bliver friskolen slået lidt ud af sin ellers så sikre kurs, da både skoleleder Bent Gangelhof og viceskoleleder Marianne Rasmussen går på pension. Derefter følger en coronaperiode med flere skift på ledelsesgangen, inden skolens nuværende ledelse med skoleleder Jesper Vognsgaard og viceskoleleder Per Duelund i 2022 overtager roret. Samtidig har bestyrelsen igangsat en større visionsproces, hvor hele skolen igennem flere år arbejder med at sætte en ny retning. Det munder i 2023 ud i et helt nyt værdigrundlag med ambitiøse, pædagogiske visioner med udgangspunkt i værdierne Fællesskab, Moderne Dannelse og Tid (til nærvær og fordybelse).

I 2024 har vi udmøntet visionerne i en gennemarbejdet og langsigtet udviklingsplan, hvor vi først har udstukket de pædagogiske retningslinjer og derefter lavet en detaljeret plan for ombygning af skolen. I dag er vi i fuld gang med at føre planerne ud i livet, så vi i mange år fremover kan skabe den bedst mulige friskole for børnene.

 

Læs mere om Nyborg Friskoles byggeplaner

Læs Nyborg Friskoles værdigrundlag

Nyborg Friskole

Jesper Vognsgaard
Skoleleder
Per Duelund (PD)
Viceskoleleder
Christina Vestergaard Kalser (CK)
Christina er pædagog og børnehaveleder.
Line Bach Nielsen (LB)
Line Bach Nielsen er pædagogisk koordinator i AUT, hvor hun også underviser i dansk og engelsk.
Brian Klarskov Hansen (BH)
Brian er leder af Regnbuen. Pædagog - ansat 32 timer om ugen.
Dorthe Mose Rasmussen
Regnskabsfører
Anja Tinggaard Greve Nielsen
Sekretær
Mette Cecilie Saaby (MC)
Mette er børnehaveklasseleder og idrætslærer i indskolingen.
Karen Madsen (KM)
Karen er klasselærer i indskolingen, billedkunstlærer på mellemtrinnet og underviser i AUT.
René Bundgaard Hansen (RH)
René er klasselærer på mellemtrinnet, hvor han underviser i matematik og naturfag. Underviser desuden i AUT i matematik, idræt, engelsk og krea-fag. Formand for Pædagogisk Udvalg og skolens lærermøder.
Nicolai Hansen (NAH)
Nicolai underviser i både børnemiljøet og udskolingen i matematik, natur/teknik, musik, historie og idræt.
Mette Lillelund Fabricius (MF)
Mette er klasselærer i indskolingen og motorikvejleder.
Mikkel Christiansen (MIC)
Mikkel underviser primært i indskolingen og mellemtrinnet i matematik, natur/teknik, engelsk, kristendom og historie.
Mia Lynge Andersen (ML)
Mia er pædagog i SFO, AUT og børnemiljøet.
Eva Danielsen (ED)
Eva er pædagog i børnehaveklassen.
Bolette Kristine Hansen (BO)
Bolette er pædagog i indskolingen
Lykke Rohde-Severinsen (LS)
Lykke er pædagog i indskolingen og SFO.
Lone Hansen (LOH)
Lone er pædagog i indskolingen.
Anne Brunhøj-Esbensen (AE)
Anne er klasselærer og underviser i børnemiljøet i dansk, tysk, historie, kristendom og billedkunst. Underviser i udskolingen i tysk.
Mads Egholm Andersen (ME)
Mads underviser i dansk, engelsk, idræt og kristendom i børnemiljøet og udskolingen.
Rikke Refsgaard Iversen (RI)
Rikke underviser i dansk, kristendom og tysk i indskoling, udskoling og AUT.
Mette Hessellund (MH)
Mette underviser i dansk, kristendom, musik og kor i udskolingen og mellemtrinnet
Dan Nielsen (DN)
Dan underviser primært i udskolingen i engelsk og tysk.
Louise H. Rasmussen (LH)
Louise underviser i dansk i udskolingen, hvor hun også er læsevejleder og fagudvalgsformand i dansk.
Maria Eskildsen (MES)
Maria underviser i matematik i udskolingen og i naturfag og matematik i AUT. Desuden er hun matematikvejleder.
Steffen Lynge Petersen (SP)
Steffen underviser i udskolingen i fagene matematik og naturfag. Desuden er han matematikvejleder.
Hanne Christiansen (HC)
Hanne underviser primært i udskolingen i fysik, biologi, geografi og matematik. Hun er fagudvalgsformand for fysik/biologi/geografi.
Birgitte Villebro Jørgensen (BVJ)
Birgitte er huslærer i AUT. Hun underviser i dansk, matematik, kulturfag, idræt, krea og kulturfag. Birgitte er også læsevejleder på hele skolen.
Astrid Fog (AF)
Astrid er klasselærer og underviser i matematik, historie og samfundsfag i udskolingen.
Kristian Kyvsgård (KS)
Kristian underviser primært i udskolingen i dansk, engelsk, kristendom og historie.
Randi Hærup Poser (RP)
Randi underviser i historie og samfundsfag i udskolingen samt i dansk og engelsk i AUT.
Lykke Rosenørn (LR)
Lykke er huslærer i AUT. Hun underviser i dansk, engelsk, kulturfag, naturfag, krea og idræt i AUT og som støttelærer i udskolingen.
Danni Stilbjerg (DS)
Danni er huslærer i AUT. Han underviser i dansk, engelsk, kulturfag, naturfag, idræt og krea i AUT.
Mette Bjerre (MB)
Mette er huslærer i AUT. Hun underviser i dansk, matematik, kulturfag, krea og naturfag.
Anne Mortensen (AM)
Anne er huslærer i AUT. Hun underviser i dansk, matematik, naturfag, kulturfag og krea. Anne underviser også i håndværk og design på mellemtrinnet.
Louise Schmidt Thrane (LT)
Louise er pædagog i børnehaven.
Malene Andersen (MVA)
Malene er pædagog i børnehaven.
Ken Høg Riis (KR)
Ken er pædagogmedhjælper i børnehaven.
Peter Hangaard Petersen (PP)
Peter er pædagog i SFO og hjælpelærer på mellemtrinnet.
Susanne Cardel (SCA)
Susanne er pædagogmedhjælper, ansat 20 timer om ugen i SFO.
Jesper Nielsen (JN)
Jesper er skolens pedel.
Peter Schødt (PS)
Peter er pedelmedhjælper.
Steffen Bartel (SB)
Steffen er pedelmedhjælper.
Line Ubbesen (LU)
Line er pedelmedhjælper.
Christina Lyngbakke Larsen
Bestyrelsesformand. Kontaktperson for udskolingen (7.-9. kl.) og AUT.
Tue Fabricius
Bestyrelsesmedlem. Kontaktperson for børnehaven.
Hanne Krogh Præst
Bestyrelsesmedlem. Kontaktperson for børnemiljø (0.-2. kl.).
Brian Kristiansen
Bestyrelsesmedlem. Kontaktperson for børnemiljø (3.-6. kl.).
Mette Elgaard Spangsgaard
Bestyrelsesmedlem. Kontaktperson for udskolingen (7.-9. kl.) og AUT.
Maria Høj Mathiasen
Bestyrelsesmedlem
Annemarie Kirk
Bestyrelsesmedlem
\