Om Nyborg Friskole
Nyborg Friskole er en fri grundskole med de rettigheder og forpligtelser, det indebærer.
For elever, forældre og medarbejdere betyder det:
Nyborg Friskole har ca. 320 elever i 0.-10. klasse. Vi har i gennemsnit ca. 23 elever pr. klasse.
Desuden har vi en førskole-børnehave, hvor børnene begynder året før skolestart.
Nyborg Friskole blev grundlagt i 1996. Vi er en udviklingsorienteret, moderne og dynamisk friskole, der står på skuldrene af en lang dansk friskoletradition. Nyborg Friskole er karakteriseret ved:
Den høje faglighed og kreative tilgang gennemsyrer alle aktiviteter. Vores lærere er ambitiøse på elevernes vegne, og de voksnes lyst til samvær med elever er kendetegnende for skolen. Vi tilstræber, at lærerne underviser i få fag, som de brænder for og er rigtig dygtige til. Undervisningens faglige niveau – og dermed elevernes gennemsnitlige resultat ved afgangseksamen – vidner om dette.
Friskoler har hver sin profil. Hos os handler det om at forene en kreativ tilgang med solid faglighed og menneskelige egenskaber. Vi har en engageret lærerstab, der brænder for og har klare mål for undervisningen.
Hos os foregår undervisningen dér, hvor barnet befinder sig udviklingsmæssigt. Vi ser på, hvad det enkelte barn har brug for. Det handler om børnene, og det handler om at kvalificere dem til resten af livet.
Vi er meget opmærksomme på ikke at tabe nogen undervejs og evaluerer løbende på klassens og den enkelte elevs udvikling. Vi har fokus på de elever, der har svært ved at følge med.
Vi bruger IT i undervisningen, hvor det giver mening og styrker elevernes fremtidige virke. På Nyborg Friskole har vi iPad´s til indskolingens elever og bærbare computere til 3. og 4. klasse. Fra 5. klasse skal eleverne medbringe egen computer.
På Nyborg Friskole begynder engelskundervisningen allerede i børnehaveklassen. Ikke for at terpe, men for at give børnene appetit på den store verden, der åbner sig fra første dag i skolen.
Nyborg Friskole har to AUT-huse med et særligt undervisningstilbud og er af Undervisningsministeriet certificeret som profilskole for specialundervisning. Vi har stor ekspertise på området, hvilket er til gavn for alle klasser.
Nyborg Friskole er opdelt i afdelinger – også fysisk – så eleverne ved, hvor de “hører hjemme” i hverdagen. Det er vigtigt for os, at eleverne udvikler social bevidsthed og lærer at begå sig godt i fællesskabet. Vi har stor fokus på den enkelte elevs behov, uanset niveau.
Vi forventer af eleverne, at de vil lære og udvikle sig. Og vi forventer, at forældrene samarbejder med skolen om at skabe trivsel og udvikling hos den enkelte elev – både individuelt og som en del af fællesskabet.
Vores adfærdskodeks siger, at vi opfører os ordentligt og med respekt for både kammerater, personale og bygninger. Det er vigtigt, at såvel elever som ansatte respekterer undervisningen og mødetider. Når man arbejder med børn, kan der opstå uønskede situationer, og så griber de voksne ind, tager ansvar og optræder som forbilleder. Hvis vi skønner et behov, vil vi involvere forældrene i løsningen af trivsels- og adfærdsproblematikker.
Nyborg Friskole har i 2023 udformet et nyt værdigrundlag på baggrund af en grundig visionsproces. Her er værdigrundlaget i kort form:
Nyborg Friskole er en kreativ og ambitiøs skole, inspireret af den danske friskoletradition. Her er børnene det vigtigste, og vi vægter fællesskabet højt med plads til den enkelte. Vi prioriterer en kreativ tilgang til læring med tid til fordybelse. Med faglig og kulturel dannelse styrker vi nysgerrigheden på livet omkring os.
Nyborg Friskole har tre overordnede værdier: Fællesskab, Tid og Moderne dannelse.
Fællesskab: På Nyborg Friskole mødes børn, forældre og ansatte i et vigtigt fællesskab, der er garant for tryghed blandt store og små. Vores børne- og læringssyn betyder, at vi arbejder i et spændingsfelt mellem individ og den store gruppe, hvori vi drager omsorg for hinanden, skolens bygninger og udstyr. Vi mener, at fællesskabet udvisker forskelle og styrker forståelse og respekt for forskellighed og samtidig understøtter de overgange, vi naturligt oplever i løbet af et skoleliv.
Tid: På Nyborg Friskole er tid en dyrebar ressource, som vi skal værne om. Det betyder, at vi vælger både til og fra. Vi er bevidste om, at det kræver tid at opbygge relationer, så sociale aktiviteter i hverdagen fungerer. Vi ved, at læring behøver tid, både til planlægning, engagement og fordybelse. Derfor arbejder vi med fleksible rammer og rum for at gøre tingene ordentligt. Det er et mål for os, at vi alle tænker os om, hvilket indimellem betyder, at vi må sætte tempoet ned.
Moderne dannelse: På Nyborg Friskole vil vi danne og uddanne vores elever til åbne, nysgerrige og livsduelige unge mennesker. Det betyder, at det fysiske sam- og nærvær i hverdagen er fundamentet og udgangspunktet for skolens dannelsessyn. I mødet med andre mennesker lærer vi at afstemme forventninger for at erkende, at individet bliver til i fællesskab. Vi tror på, at livet i en foranderlig verden kræver visdom og erfaring for at udvikle ressourcer hos eleverne til selv at handle i respekt for og med andre. Det er vores holdning, at elever, skole og forældre skal samarbejde konstruktivt og positivt for at sikre og bidrage til en god skole.
Læs hele værdigrundlaget (pdf)
Læs om vores til- og ombygningsplaner, som udspringer af vores visionsproces og værdigrundlaget.