Udskolingen
Vores undervisning er præget af høj faglighed. Vi lægger vægt på, at både arbejdsformer og indhold er afvekslende og repræsentative for det, eleverne får brug for i deres videre uddannelse.
Karakterer betyder en del, men siger ikke noget om eleven bag karakteren og den udvikling og arbejdsproces, eleven er i. Derfor har vi i udskolingen ikke så stort fokus på tallet, men mere på elevens udvikling og trivsel i læringsprocesserne. God trivsel er en forudsætning for god læring.
Eleverne i overbygningen får altid grundig feedback – både mundtligt og skriftligt – som kan bruges fremadrettet. I løbet af foråret i 8. klasse begynder eleverne desuden at få karakterer i større opgaver og standpunktskarakterer sidst i skoleåret. På 9. årgang får eleverne karakterer i afleveringsopgaver, test, projektopgave samt standpunktskarakterer to gange årligt.
Den projektorienterede arbejdsform indgår i alle fag sideløbende med andre tilgange til undervisning. På 7. og 8. årgang modtager eleverne undervisning i musik og billedkunst. Musik er eksamensfag.
I løbet af året har vi forskellige kulturelle arrangementer og spændende blokuger/blokdage, hvor hele skolen er involveret. Hver fredag har vi fordybelsesdage på skift i fagene – her arbejder vi ofte på tværs af årgangenes klasser.
Det er vigtigt for os, at eleverne udvikler sig til socialt velfungerende personligheder, og at de bliver rustet til at kunne træffe gode valg for deres voksenliv. Derfor giver vi plads til udvikling af individualitet – og forventer samtidig, at eleverne deltager aktivt og positivt i det nære fællesskab, hvor frihed og ansvar følges ad.
I 8. klasse tager eleverne på udveksling, og vores 9.klasser samarbejder i øjeblikket med skoler i Spanien og Italien. I 7. og 8. klasse tager eleverne desuden på en primitiv overnatningslejr eller hyttetur.
Vi har studievejledning på alle årgange, og der er en uges praktikordning for 8. årgang og brobygning på 9. årgang.