Nyborg Friskole er i øjeblikket i gang med en udviklingsproces, hvor vi giver vores faglokaler et kæmpe løft og styrker fagligheden i de praktisk-musiske fag.
Vi har store byggeplaner for faglokalerne til Musik, Madkundskab, Billedkunst, Idræt, Håndværk & Design og for vores udearealer. Med de nye faciliteter vil de æstetiske læreprocesser og håndens arbejde komme til at fylde endnu mere og blive en integreret del af undervisningen i alle fag.
Du kan følge processen her på siden, hvor vi lægger materiale op fra til- og ombygningsprocessen, efterhånden som den skrider frem.
Vi starter med et billede af skolens lokaler ved overtagelsen i 1996. På topbanneret er en illustration af skolens udvikling igennem de første 25 år.
Nyborg Friskole har siden starten i 1996 købt en række nabobygninger og råder i dag over mange spændende bygninger med et stort potentiale - men der er behov for til- og ombygning for at skabe optimale rammer for vores godt 300 elever. Det er vi i fuld gang med.
Vi har i de sidste år gennemført en grundig visionsproces og har udformet en samlet, bæredygtig udviklingsplan for skolens undervisning og bygninger med udgangspunkt i værdierne Fællesskab, Moderne Dannelse og Tid (til nærvær og fordybelse).
Det er en proces, hvor vi løbende udvikler vores faciliteter. Vi er i gang med at flytte rundt på nogle klasser for at skabe bedre rammer for fællesskabet med 'torve' i både indskoling, på mellemtrin og i udskolingen. Samtidig gentænker vi brugen af de forskellige lokaler. Her er nogle eksempler:
Vi har i flere år haft et pædagogisk ønske om at flytte 3. klasse til indskolingen, og vi har derfor ombygget det gamle billedkunstlokale i indskolingen til et nyt og meget flot klasselokale for 0. klasse. Her er også blevet plads til et lille depot- og grupperum.
Samtidig har vi ombygget den tidligere 0. klasse og har ved at fjerne en væg skabt et stort og rigtig godt klasselokale for 3. klasse.
For at skabe en god akustik har vi lagt gulvtæpper på både trappen og i det nye klasselokale på 1. sal. Det fungerer rigtig godt og kan fint lade sig gøre i indskolingen, som er 'sko-fri'.
Flytningen af 3. klasse til indskolingen har frigjort et klasselokale på mellemtrinnet. Her har vi revet vægge ned og etableret et stort 'torv', ligesom vi har i indskolingen. Torvet skal være med til at styrke fællesskabet i 4. - 6. klasse og skabe bedre rammer for varieret undervisning, både i de enkelte klasser og på tværs. Vi forventer at lave et lignende torv i udskolingen i 2025.
Til brug på mellemtrinnets torv har vi designet et helt unikt signaturmøbel, der består af 5 moduler, som kan samles på flere måder. Der er tale om en læringstrappe, et mødested til undervisning og samlinger. Møblet kan også bruges til gruppearbejde og læsning, hvor børnene kan sidde, ligge, kravle, balancere og slænge sig. Og så er der gode opbevaringsfaciliteter til bl.a. bøger og tasker. Vi har ønsket at udvikle noget helt særligt til vores elever som styrker fællesskab, nærvær og faglig fordybelse.
Den specialdesignede læringstrappe skal skabe:
Som en midlertidig løsning har vi indrettet stueetagen i det gamle menighedshus til billedkunstlokale. På sigt ønsker vi at etablere et stort og moderne skolekøkken i lokalet og opføre en helt ny bygning til værksteder med bl.a. billedkunst. Det kræver fondsmidler, som vi er i fuld gang med at søge.
I hovedbygningen har vi indrettet et lille træværksted i et tidligere grupperum. Det skal bl.a. bruges i forbindelse med kulissebygning og andre projekter i forbindelse med vores teaterforestillinger og emneuger.
Ved salen har vi lagt fliser og etableret ekstra drænrør for at undgå problemer med indtrængende vand og fremtidssikre salen mod store regnmængder.
På Nyborg Friskole arbejder vi hver dag på at danne og uddanne eleverne til åbne, nysgerrige og livsduelige unge mennesker, der er klar til et aktivt liv i samfundets fællesskaber. Fundamentet er det fysiske samvær og nærvær i hverdagen, hvor eleverne lærer at træffe gode beslutninger for sig selv og andre.
Nyborg Friskole er karakteriseret ved: